poerwokarto missie geslaagd - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ria ten Haaf - WaarBenJij.nu poerwokarto missie geslaagd - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ria ten Haaf - WaarBenJij.nu

poerwokarto missie geslaagd

Door: costaricatomenria

Blijf op de hoogte en volg Ria

07 Oktober 2011 | Indonesië, Batavia

's avonds nog een lange stadswandeling gemaakt o.a. Het Savoy (Art Deco) bezichtigd. En daarna gegeten in het hotel.

Vandaag kregen we dit bericht per e-mail: In de familie circuleert een verhaal, wat  de  indische afkomst van onze oma zou kunnen verklaren. Een hoge nederlandse militair genaamd Burgemeestre, zou met succes een Sultanaat hebben verdedigd, waarna hij als dank van de Sultan een van zijn dochters ten geschenke kreeg om mee in het huwelijk te treden. Ook is er een monument in de vorm van een kanon opgericht, met de vermelding van de naam Burgemeestre in de incriptie. Dit verhaal is nog niet bevestigd door allerlei lieden die ons voorgeslacht hebben onderzocht. Maar een neef j, dit verhaal kennende, heeft verteld, dat hij dat kanon heeft gevonden en aanschouwd met de inscriptie.Helaas weet ik bij god niet meer in welke plaats. Mogelijk Bandoeng of Solo.

Volgens de chauffeur staat er in bandung geen kanon maar misschien wel in Yogjakarta.

6-10
8.00 vertrokken en via mooie route langs Sawah's (rijstvelden) richting Poerwokerto
We bezoeken onderweg o.a. Een op een eiland gelegen hindoe tempel. Dat we alleen konden bereiken met een gammele paarden kar gevolgd door een oversteek per bamboe vlot.
De tempel ligt bij een kampong bestaande uit 6 huizen en 1 moskee. De oprichter, van de kampong, een moslim heilige die naar het eiland gevlucht was. Heeft er enige merkwaardige tradities ingesteld die nog steeds gevolgd worden. Zo mogen er op het eiland maar 22 mensen wonen hetgeen inhoud dat als een kind trouwt deze binnen 14 dagen het eiland dient te verlaten en er ook niet meer mag terugkomen behalve voor begrafenissen of de Ramadan. Als 1 van de ouders sterft kan er weer 1 kind terug naar het eiland, het inwoneraantal moet altijd 22 blijven.
De tempel is gerestaureerd in de jaren '70.
Vervolgens langs de sawa gereden naar een in een dal gelegen oude Kampong . Deze was te bereiken via een trap van 439 treden die we helaas ook weer terug moesten klimmen bij tropische temperaturen. Het bezoek was echter de moeite waard .
Een van de steden waar we door kwamen was Garuta in deze stad worden volgens onze chauffeur rammen gevechten gehouden begeleid door gamalan muziek . Men laat de rammen van enige afstand met de koppen tegen elkaar rennen, en dat is dan de wedstrijd.
Naarmate de rit vordert komen we door kleinere dorpjes, het verkeer blijft echter even chaotisch als altijd. Vooral als het donker wordt en er ook nog allerlei onverlichte voertuigen over de weg razen.
Bij aankomst in Poerwokarto is het al donker , dus we besluiten morgen de geboorteplaats van mijn vader te gaan zoeken.

7-10 Poerwokerto
's ochtends vertrekken we voor een zoektocht naar het huis waar mijn vader 91 jaar geleden geboren is. We hebben geen adres alleen een oude foto dus dat wordt zoeken. De chauffeur laat ons oude Hollandse huizen in P. zien. Dit zijn echter niet de goed (lagere bouwstijl.) Uiteindelijk rijden we naar het station waar dicht bij gelegen is een groot dorpsplein (alun alun) . Recht voor ons pal aan het plein doemt een wit huis op. Op het eerste gezicht is ook dit het verkeerde. Maar bij nadere inspectie en vergeleken met de foto is het toch het gezochte huis (herkenbaar aan o.a. De getrapte erker en de plaatsing van de ramen en andere bouwkundige details. Alleen het dak is vervangen in een japanse stijl dak, en de dakgoten zijn met trespa bekleed waardoor het geheel er wat anders uit ziet. Op de veranda zit een oude vrouw (de bewoonster) de chauffeur tolkt voor ons. Het blijkt dat zij de veranderingen heeft laten aanbrengen. We mogen ook binnen rondkijken en foto's maken. Een mooie kamer e suite gevolgd door nog een kamer, waarna een binnenplaats met daarachter de keuken. De originele tegelvloer is zeer fraai. Aangezien de meeste oude panden in Indonesië vervallen of ingestort zijn is het een wonder dat het huis er nog zo mooi bij staat.
We rijden nog een rondje rond het plein voor video opnames en gaan weer verder. Het eerste deel van onze missie is volbracht. Bij een brug in de stad aangekomen dalen wij af naar de rivierbedding alwaar we vanaf wat uitstekende rotsen de illegaal het land binnengesmokkelde as van mijn vader verstrooien in de rivier .
Nu is onze hele missie voltooid en reizen we weer verder naar Wonobo.
We hebben ondertussen allebei buikloop en stoppen bij zowat elke wc (de een nog smeriger dan de andere) Onderweg zien wij nog veel van het land en de bedrijvig heden langs de weg. O.a. Rijst drogen, een oude hangbrug en natuurlijk sawa's en oude dorpjes. We komen uiteindelijk 15.00 zeer vermoeid aan in het mooie guesthouse te Wonobo.