Hollandse grot en oud Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Ria ten Haaf - WaarBenJij.nu Hollandse grot en oud Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Ria ten Haaf - WaarBenJij.nu

Hollandse grot en oud Bandung

Door: costaricatomenria

Blijf op de hoogte en volg Ria

05 Oktober 2011 | Indonesië, Bandung

Woensdag 5-10
wat een luxe , vandaag uitslapen tot 9.30
Na het ontbijt naar de “Hollandse grot” gereden. Vanaf de parkeerplaats daar een mooie wandeling naar de grot gemaakt. De grot is een soort gangenstelsel in een berg, oorspronkelijk als turbines voor waterkrachtcentrale maar sinds de onafhankelijk als ondergrondse militaire basis gebruikt.
Nu staat het leeg en kun je door de donkere (er is geen verlichting in de grot) gangen wandelen.
Gelukkig heeft de chauffeur een zaklantaren geregeld zodat we die daar niet hoeven te huren.
In de grot is het lekker koel, maar buiten is het al ver over de 30 graden met zonneschijn. Na dit bezoek richting op een bergtop gelegen restaurant met zicht op Bandung. Daar lekkere mini loempia's gegeten en vervolgens naar Bandung terug. Door het drukke verkeer duurt die rit vrij lang. In Bandung aangekomen bekijken we eerst het “sate”gebouw (Paleis van de gouverneur) dit is niet open voor toeristen maar d.m.v. Het omkopen van de “security”kunnen we voor 25000 roepies naar binnen, en de beneden verdieping bekijken van dit mooie oude gebouw. (de toren wordt gerestaureerd dus daar kunnen we niet in) . Daarna een wandeling door de nabij gelegen wijk met nog veel oude Hollandse huizen uit de koloniale tijd. In de wijk bij een terras Koffie met honing en ijs gedronken. Rond 15.00 terug naar het hotel gereden (zwembad...)
En uitrusten voor de komende dag, morgen rijden we naar ons doel: Poerwokerto. Dit is een rit van ongeveer 10 uur..... We stoppen dan wel onderweg bij enige oude Kampongs en andere bezienswaardigheden.