28-9 - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Ria ten Haaf - WaarBenJij.nu 28-9 - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Ria ten Haaf - WaarBenJij.nu

28-9

Door: costaricatomenria

Blijf op de hoogte en volg Ria

28 September 2010 | Nicaragua, Granada

27-9
De rit naar Nicaragua is voorspoedig verlopen (met wat smeergeld bij de douane kon de
wachttijd verkort worden tot 1 uur (kan anders ook 4 uur duren.
Bij de grensovergang moesten we uitstappen en lopend door niemandsland (ong. 1km) naar
Nicaragua

Onderweg een paar keer gestopt, aan Costa Rica kant foto's gemaakt van rode Ara's, en toekan
aand nicaraguaanse kant o.a. fiets taxi's e.d.
Nicaragua hoort samen met Haiti tot de armste landen van de regio
Granada is een mooie koloniale stad, doet enigzins cubaans aan. We zitten in een mooi
hotel in het centrum, er wordt wel voor gewaarschuwd dat tijdens het ontbijt de lijm-snuivertjes
de boter van je tafel proberen te stelen.....we zullen het morgen wel zien.
We brengen zo eesrt de was naar de wasserette daarna willen we de stad in.
de bezienswaardigheden (o.a. een oud station dat buiten
bedrijf is omdat tijdens de hoge staalprijzen alle rails zijn verkocht)
en daarna wat eten. Het wordt hier al snel donker dus wat avond opnames gemaakt.
Voor morgen staat er een rit naar een actieve vulkaan op het programma.
Het bijzondere daarvan is dat je tot de krater rand kunt komen (iets dat in andere landen verboden is
en dus in de vulkaan kunt kijken, aangeraden wordt goed scchoeisel
aan te trekken zodat je hard kunt wegrennen mocht er een uitbarsting komen, en de bus moet met
de neus naar de uitgang staan i.v.m. snel vertrek.

////////////////

28-9

8.15 onderweg naar de Masaya vulkaan. Op de heenreis komen we door een soort
"Lord of the rings"Landschap van gestolde lava.
Het is er vandaag toevallig weer raak (laatste grote uitbarsting was in 2001)
Als we over de rand kijken komen de zwavel wolken ons tegmoet.
Zo'n 10 minuten later is het zicht minimaal en hangt er overal zwaveldamp
(Rotte eieren lucht) we worden dan ook gesommeerd om direct te vertrekken.
Dus de geplande 1,5 uur voor dit bezoek worden nu slechts 10 minuten,
maar we hebben wel een "live" eruptie meegemaakt en dat is ook tamelijk uniek.
Daarna zijn we naar een grote markt in een dorp bij Masaya geweest en hebben we lang
rondgekeken . Vooral de vleesafdeling was zeer interessant....
Op de parkeerplaats stonden mooie oude Amerikaanse schoolbussen. Allemaal erg fotogeniek dus.
's middags hebben we Granada verder verkend, en er o.a. een kerktoren beklommen via een smal
wenteltrapje en vanuit de klokkentoren de stad bekeken.
Natuurlijk ook weer veel foto's gemaakt.
Ook vandaag weer af en toe een flinke plensbui, maar verder wel warm.